miercuri, 12 ianuarie 2011

FaceBook - un fenomen online din ce în ce mai controversat

Facebook este site-ul de socializare care a îmbogăţit un tânăr de 26 de ani cu 1 miliard de dolari (pe Mark Zuckerberg, fondatorul). Pe lângă el, co-fondatorii plus mulţi alţi manageri şi dezvoltatori au dobândit averi impresionante. La aceste superlative se adaugă şi cifrele de trafic uriaşe ce poziţionează Facebook pe locul 2 la nivel global, în spatele lui Google. Numărul utilizatorilor înregistraţi este de aproximativ 400 de milioane, fapt ce plasează Facebook pe primul loc în topul siteurilor de socializare. Când te gândeşti că la aceste cifre uimitoare s-a ajuns în doar şase ani, nu poţi să nu te întrebi ce au făcut aceşti oameni pentru un asemenea succes?

Începuturile

Iniţial denumit thefacebook.com, site-ul conceput într-o cameră de cămin putea fi accesat doar de către studenţii colegiului Harvard. În mai puţin de o lună de la lansare (februarie 2004), peste 50% dintre studenţi erau deja înregistraţi pe site, fapt ce i-a încurajat pe fondatori să iniţieze campanii de promovare şi de extindere în cadrul mai multor licee şi universităţi din Statele Unite şi Canada.

Interesul manifestat de tineri a început să atragă şi investitori, iar The Facebook a continuat să crească. Mai întâi, în 2005, site-ul a trecut pe domeniul facebook.com. Această schimbare i-a costat pe conducători 200.000 $. Încet încet, restricţiile au fost eliminate una câte una, iar în toamna anului 2006 singura condiţie ca să devii membru FB era să ai 13 ani împliniţi.

The Facebookthefacebook.com

Marele "Boom"

Explozia ce a condus la creşterea exponenţială a site-ului s-a petrecut în 2007. Potenţialului enorm degajat de Facebook a fost remarcat de către cele mai mari corporaţii de IT şi de Internet din lume. Este de ajuns să vă reamintim că Microsoft şi Google s-au bătut să achiziţioneze un procent din Facebook, asta după ce în 2006 Yahoo! şi-a manifestat intenţia de a cumpăra toată compania (Zuckerberg a refuzat o ofertă de 1 miliard de dolari!). Până la urmă, doar Microsoft a reuşit să ciupească ceva spaţiu pentru reclamă, precum şi diverse beneficii relativ minore, contra sumei de 240.000.000 $.

FacebookFacebook în 2007

Farmville şi fenomenul de Not Working

În 2008, Facebook avea o valoare estimată între 3,5 şi 5 miliarde de dolari! Problema era însă cash flow-ul negativ, din cauza dificultăţilor de monetizare.

2009 avea să aducă în sfârşit acul indicator al rulajului de bani pe plus. Cine credeţi că a contribuit? Farmville, evident. Jocul dezvoltat de compania Zynga a atras peste 80 de milioane de fani din întreaga lume, adică aproximativ 20% din totalul utilizatorilor de pe Facebook sau peste 1% din populaţia planetei. Enorm. Cumpărând obiecte virtuale cu bani reali, utilizatorii au umplut buzunarele celor de la Zynga, dar şi angajaţilor Facebook.

Timpul alocat acestor activităţi a dus la scăderea productivităţii companiilor. Nu degeaba site-urile de socializare (social networking) au început să fie denumite ironic site-uri de "social Not working". Ceea ce înseamnă că fenomenul nu a rămas unul specific tineresc ci a migrat către oamenii din câmpul muncii - adulţi în toată firea şi chiar pensionari.

FarmvilleFarmille, jocul care a bătut recorduri pe Facebook

Efectul de bumerang

Nu toată lumea a înţeles mecanismul acestui site. Pozele pe care le pui şi textele pe care le scrii pot fi văzute de oricine dacă nu aplici anumite filtre. Astfel, mulţi indivizi au avut de suferit din cauza unor discuţii care se doreau între patru ochi, dar care au putut fi citite de toată lumea. De asemenea, orientările de natură politică, religioasă şi sexuală, precum şi activităţile menţionate cu sinceritate, au influenţat decizia angajatorilor. De cele mai multe ori negativ.

Se ştie că în CV, de teama de a nu fi respins, se folosesc anumite stereotipuri şi se ascund aspectele care nu corespund politicii companiei la care aplici. Ei bine, pe Facebook, foarte multe profile sunt reale, mai ales dacă se menţionează numele adevărat şi nu o poreclă. Există desigur şi numeroase cazuri de falsuri, pentru a impresiona sau pentru a atrage atenţia. Ne aducem aminte de cazul Băhăian şi de întreaga poveste - ce spunea pe Facebook şi cu ce se ocupa el în realitate.

Când Facebook clachează...

Până aici nimic anormal. Până la urmă, depinde de tine dacă vrei ştie toată lumea cine eşti şi ce faci sau nu. Nu te obligă nimeni. Doar că ulterior au început să apară şi scăpări din vina dezvoltatorilor FaceBook. La început mici, apoi din ce în ce mai mari, asta şi din cauză ca site-ul a devenit unul foarte complex.

Am putea scrie un roman despre riscurile pe care le presupune Facebook. Sunt foarte foarte multe: imposibilitatea/dificultatea dezactivării conturilor, reapariţia ca din senin a unor date de profil şterse, spamul cu tot felul de recomandări şi aplicaţii aberante, breşele de securitate care permit introducerea de viruşi pe Facebook, încălcarea drepturilor de autor ş.a.m.d.

Toate acestea au dus la pierderea încrederii oamenilor. Tot mai mulţi aleg să încheie orice legătură cu Facebook. Este însă ştiut faptul că informaţia rămâne în continuare stocată pe servere, deci nu se ştie când şi cum ai putea reveni în lumina reflectoarelor, chiar fără voia ta.

Răspunsul Facebook la valul de nemulţumiri ar putea veni mâine, după o şedinţă foarte importantă stabilită de către conducătorii site-ului. Şi nu, nu este cu ocazia zilei de naştere a lui Mark Zuckerberg care, coincidenţă, e tot mâine! Îi spunem doar "La mulţi ani!", că "La mulţi bani!" ar fi complet inutil.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu